Toen op 24 februari 2021 in Trouw mijn opiniestuk Leerachterstand? Nee, jongeren hebben een ontwikkelingsachterstand verscheen, had ik nooit kunnen vermoeden dat in december 2021 dat onderwerp weer zo actueel zou zijn. Weer gaat het over het gesloten houden of heropenen van scholen.
Het grote verschil met februari 2021 is echter dat nu zwart op wit uit verschillende onderzoeken uit binnen- en buitenland blijkt dat het door lockdowns en schoolsluitingen het steeds slechter gesteld is met de mentale gezondheid van onze jeugd en jong volwassenen.
De remedie op korte termijn ligt in handen van de politiek: Heropen de scholen en laat jongeren onder de 28 weer vrijuit sporten.
Door de ontmoetingen van leeftijdsgenoten op onderwijsinstellingen en in sportzalen en op sportvelden leren onze jongeren het leven. Door interactie met elkaar, door te praten over gevoelens van onzekerheid, door mooie herinneringen te maken en door mooie momenten met elkaar te delen. Fitte geesten in fitte lijven.
Daar mag écht de nadruk op liggen in 2022; jongeren en jongvolwassen te helpen om hun plek in de maatschappij te (her)vinden. Hun ontwikkeling in alle facetten, niet alleen op leerprestaties, volop te ondersteunen.
Heropen de scholen en laat jongeren weer volop sporten. Maar dat is niet genoeg.
Stop (voorlopig) met centrale toetsen en examens. Jongeren worstelen over het algemeen al genoeg met deze crisis. Het blijven toetsen en examineren alsof de wereld niet is veranderd is schadelijk voor jongeren omdat zij in hun lijf en geest voelen dat er wel veel veranderd is.
Deze incongruentie zorgt voor mentale stress. “Klopt mijn gevoel en mijn binnenwereld nog wel met de buitenwereld?” Kinderen en jongeren hebben duidelijke signalen nodig van overheid en onderwijs dat hun gevoelens van angst, stress en onzekerheid er mogen zijn. Dat de gevoelens echt zijn en dat er over gepraat mag worden.
In een schooljaar waarin grote delen van de middelbare scholieren in de onderbouw voor de kersvakantie hun motivatie al kwijt waren door de 2 voorafgaande coronaschooljaren, verdienen diezelfde leerlingen het om gehoord en gezien te worden. Om serieus genomen te worden en om begeleid te worden. Als de geest gevangen wordt gehouden door angst en onbegrip, is normaal leren een haast ondoenbare taak. Rooster meer gymnastiek in en investeer meer in sociaal-emotionele ontwikkeling.
Als de politiek werkelijk wil dat we allemaal gezond uit deze corona-crisis komen, kan dat alleen door een sociaal emotioneel herstelprogramma voor onze jongeren. Zij zijn de toekomst van onze maatschappij, het hen ontnemen van hun belangrijkste ontwikkelingsjaren is moreel en ethisch onverantwoord en economisch op lange termijn schadelijk.
Leren leven doe je met vrienden en vriendinnen, thuis, op straat, bij sport en bovenal op school. Geef de jongeren weer perspectief. Leer ze leven.