Categorieën
Onderwijs Ouderschap

Fijn, de scholen gaan weer open. Nu graag aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling van alle leerlingen van PO en VO

In een maatschappij waarin hele sectoren gesloten worden, ouders van leerlingen failliet gaan of hun baan verliezen, een maatschappij waar leerlingen familieleden zien lijden onder uitgestelde zorg of long-covid, in zo’n maatschappij wordt van leerlingen verwacht dat het “business as usual” is zodra de eerste schoolbel gaat.

Op jacht naar cito-scores, slagingspercentages en andere Haagse KPI’s om de financiën voor het nieuwe schooljaar veilig te stellen. Haagse KPI’s maken de scholen daarmee star en wereldvreemd.

Gelukkig voor de ontwikkeling van alle leerlingen gaan de scholen binnenkort, ondanks de stijgende coronabesmettingen, weer helemaal open.

De protocollen voor looproutes, mondkapjes, social distancing, gespreid halen en brengen in het PO zijn allemaal geschreven en gedeeld.

Waar blijven alleen de protocollen voor de sociaal emotionele ontwikkeling en mentaal welbevinden van onze leerlingen? Wie staan er op en steken hun nek uit richting het ministerie van OCenW?

In een maatschappij waarin hele sectoren gesloten worden, ouders van leerlingen failliet gaan of hun baan verliezen, een maatschappij waar leerlingen familieleden zien lijden onder uitgestelde zorg of long-covid, in zo’n maatschappij wordt van leerlingen verwacht dat het “business as usual” is zodra de eerste schoolbel gaat.

Op jacht naar cito-scores, slagingspercentages en andere Haagse KPI’s om de financiën voor het nieuwe schooljaar veilig te stellen. Haagse KPI’s maken de scholen daarmee star en wereldvreemd.

Neem de binnenwereld van de leerlingen ook serieus

Deze incongruentie zorgt voor mentale stress. “Klopt mijn gevoel en mijn binnenwereld nog wel met de buitenwereld?” Kinderen en jongeren hebben duidelijke signalen nodig van overheid en onderwijs dat hun gevoelens van angst, stress en onzekerheid er mogen zijn. Dat de gevoelens echt zijn en dat er over gepraat mag worden.

In een schooljaar waarin grote delen van de middelbare scholieren in de onderbouw voor de kersvakantie hun motivatie al kwijt waren door de 2 voorafgaande coronaschooljaren, verdienen diezelfde leerlingen het om gehoord en gezien te worden. Om serieus genomen te worden en om begeleid te worden.

Als de geest gevangen wordt gehouden door angst en onbegrip, is normaal leren een haast ondoenbare taak. Rooster meer gymnastiek in en investeer meer in sociaal-emotionele ontwikkeling.

Rol van docenten en ouders bij minimaliseren impact Covid-19 op geestelijke gezondheid jeugd

Ouders en docenten kunnen bijdragen door kinderen en jongeren te helpen om hun emoties te reguleren. Dit kan door angst en onzekerheid te normaliseren en bespreekbaar te maken. Angst is een gezonde en normale emotie bij stress en onzekerheid.

Stop (voorlopig) met centrale toetsen en examens. Jongeren worstelen over het algemeen al genoeg met deze crisis. Het blijven toetsen en examineren alsof de wereld niet is veranderd is schadelijk voor jongeren omdat zij in hun lijf en geest voelen dat er wel veel veranderd is.

Het is essentieel dat ouders en docenten een plek creëren waar de emoties van kinderen en jongeren besproken kunnen worden. Het bespreken moet een niet-dwingend karakter hebben. Docenten en ouders moeten een uitnodigende houding aannemen om de emoties te bespreken.

Dit kan door zelf kalm gedrag te modelleren (uiteraard als dat authentiek is), als de ouder of docent zelf ook angstig of gestrest is, zal naar een ander moment moeten worden gezocht. Het modelleren van kalm gedrag kan door te laten zien en te bespreken hoe de volwassene zelf met angst en onzekerheid omgaat.

Op het moment dat kinderen willen of kunnen praten, denk dan aan het volgende:

  • Eerst empathisch luisteren naar de emoties, luisteren zonder oordeel
  • Valideer de emoties samen, wat voel je, hoe is dat voor jou, benoem samen de emoties
  • Wacht zo lang mogelijk om gerust te stellen, als je dit te vroeg doet, voelt het kind zich niet gehoord en begrepen
  • Als laatste kun je alternatieve perspectieven bespreken. Het bespreken van gedachten en dat gedachten niet altijd waar hoeven te zijn. Biedt perspectief.

De tip 7 voor docenten bij heropening van scholen

  1. Top prioriteit is de sociaal emotionele ontwikkeling. Academische prestaties zijn nu niet van belang
  2. Wees empathisch richting leerlingen voor gevoelens van angst en stress.
  3. Weer naar school gaan kan ook beangstigend zijn voor leerlingen door “social distancing”, mondkapjes, toetsen, etc. Ga hier begripvol mee om.
  4. Geef gerichte aandacht aan alle kinderen. Tegenslag wordt trauma als kinderen zich alleen of eenzaam voelen.
  5. Bouw met de school en de klas gemeenschapszin op. Je staat niet alleen, we doen dit samen.
  6. Wees tolerant voor ogenschijnlijk “ druk gedrag” in het begin.  Leerlingen moeten weer hun plek en ritme vinden en uiten zich drukker dan normaal om te herijken en weer te landen.
  7. Vooral bij middelbare scholieren: Laat je leerlingen meedenken over hoe het schooljaar nuttig en met oog voor ieders welzijn kan worden ingevuld. Uit onderzoeken van onder andere het team van Eveline Crone van het Erasmus Sync Lab is gebleken dat jongeren heel goed zelf betrokken kunnen worden bij oplossingen.

Heb je behoefte om als docent of ouder/verzorger eens van gedachten te wisselen? Neem gerust contact met me op. Ik kan jou of je kind/leerling zelf helpen of je verder wijzen naar goede alternatieve en hulpbronnen. Hou vol! Ook jij als docent/ouder staat niet alleen! Mail me op alexander@happygiraffe.nl of bel me op 06 27 650 310.

×

Welkom bij Happy Giraffe Coaching. Klik op de coach voor een Whatsapp-chat of mail op alexander@happygiraffe.nl De chat is niet live, we reageren zo snel mogelijk.

× Hoe kan ik je helpen?