Categorieën
Coaching Ouderschap

Belangrijkste tips voor weer naar school gaan

Voor sommige scholen in het VO of MBO beginnen morgen de eerste lessen voor niet examenleerlingen op school. Een tijdje geleden schreef ik over de aanbevelingen van Prof. Peter Fonagy van het Anna Freud National Centre for Children and Families

Hier nog even de belangrijkste tips voor ouders en docenten:

Aanbevelingen Fonagy voor de overheid

Scholen moeten zo snel mogelijk weer open. Docenten moeten voorrang krijgen bij vaccinatie. In de  overgangsfase is blended learning het beste alternatief. Deels klassikaal en deels online.

Stop (voorlopig) met centrale toetsen en examens. Kinderen en jongeren worstelen over het algemeen al genoeg met deze crisis. Het blijven toetsen en examineren alsof de wereld niet is veranderd is schadelijk voor kinderen en jongeren omdat zij in hun lijf en geest voelen dat er wel veel veranderd is. Deze incongruentie zorgt voor mentale stress. “Klopt mijn gevoel en mijn binnenwereld nog wel met de buitenwereld?” Kinderen en jongeren hebben duidelijke signalen nodig van overheid en onderwijs dat hun gevoelens van angst, stress en onzekerheid er mogen zijn. Dat de gevoelens echt zijn en dat er over gepraat mag worden.

Rol van docenten en ouders bij minimaliseren impact Covid-19 op geestelijke gezondheid jeugd

Ouders en docenten kunnen bijdragen door kinderen en jongeren te helpen om hun emoties te reguleren. Dit kan door angst en onzekerheid te normaliseren en bespreekbaar te maken. Angst is een gezonde en normale emotie bij stress en onzekerheid.

Denk als docent ook even wat deze boodschap voor je leerlingen kan betekenen.

Het is essentieel dat ouders en docenten een plek creëren waar de emoties van kinderen en jongeren besproken kunnen worden. Het bespreken moet een niet-dwingend karakter hebben. Docenten en ouders moeten een uitnodigende houding aannemen om de emoties te bespreken.

Dit kan door zelf kalm gedrag te modelleren (uiteraard als dat authentiek is, als de ouder of docent zelf ook angstig of gestrest is, zal naar een ander moment moeten worden gezocht. Het modelleren van kalm gedrag kan door te laten zien en te bespreken hoe de volwassene zelf met angst en onzekerheid omgaat.

Op het moment dat kinderen willen of kunnen praten, denk dan aan het volgende:

  • Eerst empathisch luisteren naar de emoties, luisteren zonder oordeel
  • Valideer de emoties samen, wat voel je, hoe is dat voor jou, benoem samen de emoties
  • Wacht zo lang mogelijk om gerust te stellen, als je dit te vroeg doet, voelt het kind zich niet gehoord en begrepen
  • Als laatste kun je alternatieve perspectieven bespreken. Het bespreken van gedachten en dat gedachten niet altijd waar hoeven te zien. Biedt perspectief.

De tip 6 voor docenten bij heropening van scholen

  1. Top prioriteit is de sociaal emotionele ontwikkeling. Academische prestaties zijn nu niet van belang
  2. Wees empathisch richting leerlingen voor gevoelens van angst en stress.
  3. Weer naar school gaan kan ook beangstigend zijn voor leerlingen door “social distancing”, mondkapjes, toetsen, etc. Ga hier begripvol mee om.
  4. Geef gerichte aandacht aan alle kinderen. Tegenslag wordt trauma als kinderen zich alleen of eenzaam voelen.
  5. Bouw met de school en de klas gemeenschapszin op. Je staat niet alleen, we doen dit samen.
  6. Wees tolerant voor ogenschijnlijk “ druk gedrag” in het begin.  Leerlingen moeten weer hun plek en ritme vinden en uiten zich drukker dan normaal om te herijken en weer te landen.

Heb je behoefte om als docent of ouder/verzorger eens van gedachten te wisselen? Neem gerust contact met me op. Ik kan jou of je kind/leerling zelf helpen of je verder wijzen naar goede alternatieve en hulpbronnen. Hou vol! Ook jij als docent/ouder staat niet alleen! Mail me op alexander@happygiraffe.nl of bel me op 06 27 650 310.

Alexander Hilberts – Happy Giraffe Coaching

Contact

Over Ons

Kindercoaching