Veel mensen die op dit moment een peuter of een kleuter in huis hebben rondrennen zijn bekend met het Tv-programma Bing. Dit programma draait om het vrolijke en nieuwsgierige driejarige konijntje Bing en hoe hij, aan de hand van zijn verzorger, zijn wereld leert ontdekken.
Mensen die mij kennen, weten dat ik gek ben om verbanden te ontdekken tussen de ontwikkeling van kinderen en het helpen ontwikkelen van professionals. Mijn eigen kinderen Valentijn (5) en Victor (12) komen regelmatig voorbij tijdens mijn workshops of coaching-sessies.
Vandaag is dus weer zo’n dag waar ik parallellen ga trekken tussen het grootbrengen van kinderen en leiderschap (het grootbrengen van de mensen in je team).
Hoe je aankijkt tegen bovenstaande hangt erg af van je eigen meta-positie ten opzichte van grootbrengen. Toen ik net een paar jaar vader was, zag ik mijn rol als “opvoeder” van Victor als volgt: Het is mijn taak om Victor te vertellen hoe DE wereld in elkaar zit.
Toen Victor ongeveer 3 jaar oud was ontdekte ik dat dat (voor mij) niet werkte. Door mijn werk en door mijn opleiding destijds is mijn visie daarop nu als volgt: Het is mijn taak om Victor te helpen ontdekken hoe ZIJN wereld in elkaar zit.
Effectief leiderschap werkt volgens mij hetzelfde. Je helpt je teamleden te ontdekken hoe HUN wereld in elkaar zit en hoe zij hun eigen unieke eigenschappen en talenten kunnen aanspreken en ontwikkelen ten behoeve van henzelf en als gevolg daarvan voor het team en de organisatie.
Terug naar Bing. In de serie Bing heeft Flop de rol van grootbrenger van Bing. De manier waarop Flop dit doet, verdient wat mij betreft de aandacht van iedere ouder en iedere leider die zijn team wil helpen ontdekken hoe HUN wereld in elkaar zit.
De 5 lessen van Flop
Les 1: Empathie
Als het Bing even tegenzit, maar ook als Bing juist heel blij of vrolijk is, dan is Flop altijd empathisch. Hij gaat niet mee in de emoties van Bing, maar demonstreert door zijn woorden en houding dat hij zich kan voorstellen hoe een bepaalde gebeurtenis is voor Bing, zonder daar zijn eigen oordeel over te geven.
2: Kaders schetsen, challengen en leren faciliteren
Bing is een ondernemende peuter. Hij zit vol met ideeën. In een iconische aflevering gaat Bing met zijn vrienden verstoppertje spelen. Feit is alleen dat hij en zijn vrienden net aan het leren zijn om zindelijk te worden. Het kader dat Flop schetst is dat ze kunnen beginnen als niemand hoeft te plassen.
Een aantal vriendjes gaat naar de WC, maar Bing is zo opgewonden dat hij niet naar de WC wil, maar gewoon wil beginnen. Flop daagt Bing uit of hij niet echt ook even moet plassen. Bing zegt van niet en ze beginnen met verstoppertje.
Midden in het spel plast Bing toch in zijn broek. Flop gaat hier empathisch mee om, hij erkent dat Bing veel zin had om te beginnen en bespreekt ook de gevolgen van zijn keuze om niet naar de WC te gaan (zonder hier een enorm drama van te maken).
Hij helpt Bing om verantwoordelijkheid te nemen over zijn eigen keuzes en faciliteert zijn leerproces.
Les 3: Ontdek talenten en pak ze uit
Bing is zijn wereld aan het ontdekken en verkennen. Dat betekent dat Bing veel nieuwe dingen leert. Dingen die hij al kan, wat hij nog mag leren en dingen over zichzelf en anderen. Flop helpt Bing ontdekken dat iedereen uniek is en dat iedereen in zijn uniciteit ook talenten heeft. Talenten maken je tot wie je bent. Door je talenten te ontdekken en te omarmen kunnen je groeien tot wie je het liefst zou willen zijn.
Les 4: Leren is experimenteren
Op een dag is er vuurwerk. Bing is erg opgewonden en wil alles van zo dichtbij mogelijk meemaken. Bing’s vriendinnetje Sula is bang voor de knallen en heeft oorwarmers op om het geluid te dempen en blijft liever binnen. Bing is niet bang en gaat naar buiten. Daar schrikt hij toch van de knallen en rent naar binnen. Flop begrijpt dat leren ook experimenteren is. Bing heeft aan den lijven ondervonden dat bij de knallen toch hard en eng vindt. Daarna gaan ze samen op zoek naar een manier om toch van het vuurwerk te genieten zonder last te hebben van de knallen. Uiteindelijk zet Bing ovenwanten op zijn oren, dat dempt het geluid en Bing geniet van de vuurwerkshow.
Les 5: Positiviteit
Flop helpt Bing om te leren van tegenslagen en ze een positieve wending te geven. Als Bing een kaart maakt voor zijn vriendinnetje Sula, gaat het niet zoals Bing had gewild. Bing helpt met empathie (les 1) om het een positieve wending te geven.
Hij helpt Bing ontdekken dat je niet bij de pakken neer hoeft te gaan zitten bij tegenslag, maar er toch nog het beste van kunt maken.
Laten we de volgende keer als we een teamlid of ons kind willen helpen in zijn/haar ontwikkeling niet gelijk in de reflex schieten van oordelen of ongevraagd advies en oplossingen hoe wij het zouden doen. Laten we denken aan de 5 lessen en ons afvragen: Wat zou Flop doen?