Categorieën
Coaching Ouderschap

De 5 dingen om te doen bij ADHD zonder medicatie – SPECT – Deel 3: Beweging

In deel 1 en 2 van de 5 dingen om te doen met ADHD zonder medicatie keken we naar slaap en voeding. In deel kijken we naar het belang van beweging. Wederom dank aan Cindy Meervis van Cindy Goes Healthy voor haar bijdrage aan deze reeks.

Beweging

In deel 1 en 2 van de 5 dingen om te doen met ADHD zonder medicatie keken we naar slaap en voeding. In deel kijken we naar het belang van beweging. Wederom dank aan Cindy Meervis van Cindy Goes Healthy voor haar bijdrage aan deze reeks.

7 keer 7

Elke dag bewegen is een essentieel onderdeel van een gezond leven. En bewegen doen we van nature al, lopen, rennen, dansen,… en kinderen kunnen niet genoeg krijgen van bewegen. Het is dan ook verbazingwekkend dat we kinderen in het huidige schoolsysteem een groot deel van de dag laten stilzitten op een stoel. Dat is voor kinderen niet natuurlijk en voor kinderen met ADHD is het een ondoenlijke opgave.

Waarom is (natuurlijke) beweging zo belangrijk? Door te bewegen stimuleren we het soepel verlopen van elementaire levensprocessen, zoals de bloedsomloop en de elasticiteit van de bloedvaten, de circulatie in de lymfeklieren, de werking van onze longen en via o.a. de huid scheiden we afvalstoffen af. Door (intensief) te bewegen stimuleren we ook de werking van onze darmen, waardoor de spijsvertering soepeler verloopt.

Het advies voor jong en oud met ADHD is om minimaal 7 dagen per week 7 minuten intensief te bewegen. Dat kan variëren van 7 minuten hartstochtelijk dansen op snelle muziek tot een 7-minuten cardio workout. Zelf kies ik voor 7 minuten oefeningen uit dit filmpje en loop ik minimaal 10.000 stappen per dag, liefst met mijn hond.

Endorfine: voel je lekker in je vel

Naast de fysieke effecten heeft lichaamsbeweging ook invloed op hoe je je voelt. Door intensief te bewegen worden er bijvoorbeeld endorfine (neurotransmitters) in je hersenen gemaakt die je een gevoel van welbevinden en optimisme geven. Ervaren van stress kan leiden tot een tekort aan endorfine en heeft het tegenovergestelde effect op hoe je je voelt.

Hoe meer beweging te stimuleren bij je kind?

  • Vraag je kinderen wat ze graag doen aan beweging? Want hoe leuker je iets vind, hoe groter het positieve effect op je mentale en fysieke gezondheid, en hoe groter de kans dat je gaat bewegen, ook als je geen of minder zin hebt
  • Stimuleer je kind dat het lid word van een sportvereniging, waardoor je kind standaard een paar keer per week gestructureerd en onder begeleiding beweegt
  • Bespreek de mogelijkheden met de school dat kinderen gedurende de lesdag kunnen bewegen. Onderzoek toont namelijk aan dat de mentale prestaties van ADHD kinderen verbeteren als ze kunnen bewegen tijdens werkopdrachten
  • Geef zelf het goede voorbeeld als ouder door samen met je kinderen te bewegen, van samen voetballen, tot dansen, tot wandelen en fietsen. Kies iets wat jullie samen leuk vinden om te doen.
  • Stimuleer je kinderen om elke dag buiten te spelen, en laat de iPad en iPhone links liggen. Spelen en bewegen in de buitenlucht zijn extra gezond. Vind je dit moeilijk, kijk hier even naar tips om los te komen van schermpjes en tech.

Wil je een keer sparren over bewegen? Neem contact op met Alexander of Cindy.

ContactOver Ons